پزشکیان و حمایت و رویش دوباره جنبش زنان اصلاح طلب
- شناسه خبر: 50973
- تاریخ و زمان ارسال: 13 تیر 1403 ساعت 23:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
![](https://www.armandaily.ir/wp-content/uploads/2024/06/مهین-سهرابی.webp)
مهین سهرابی / دانش آموخته جامعه شناسی و مشاور امور بانوان ستاد پزشکیان ایلام
آرمان امروز : بسیاری از مهمترین باورها و نگرشها احتمالاً در آغاز مبتنی بر همانندسازی هستند. هر بار که همانندسازی با گروه مرجع تازهای را در پیش میگیریم در فرایند « آزمودن» مجموعه تازه باورها و نگرشهایی که تجویز میکنند درگیر میشویم.« باورهای آدمی» در تغییر دائم است و میتواند روز به روز تغییر کند. سال اول دانشکده اغلب همین اثر را بر دانشجویان دارد؛ بسیاری از دیدگاههایی که دانشجویان از گروه مرجع خانواده خود به دانشکده میآورند،با چالش دانشجویان و اعضای هیئت علمی که زمینهها و باورهای متفاوت دارند روبه رو میشود. دانشجویان اغلب باورهای جدید را با شور و شوق فراوان و اعتقاد راسخ « امتحان» می کنند و وقتی مجموعهای را مناسب تشخیص نمیدهند آن را کنار میگذارند و باورهای تازهتری را امتحان میکنند. این فرایند طبیعی رشد است. اگرچه این فرایند در مورد کسانی که نسبت به تجربههای تازه،ذهن گشوده دارند هیچگاه پایان نمیپذیرد،عموما در دوره تحصیلات دانشگاهی و پیش از آن که شخص هسته باورهای دائمی خود را شکل داده و باورهای دیگر خود را به آهستگی و با افراط کمتر بر آن بنا نهد،شدت قابل توجهی دارد. کار اصلی دانشگاه این است که سبب میشود از باورها و نگرشهای متعددی که شخص میآزماید،یک هویت اعتقادی و مرامی برایش تکامل یابد تا او بتواند از همانندسازی به درونیسازی حرکت کند. یکی از مزایای درونیسازی بعد از پذیرش این است که تغییرات، خود حفظ کننده هستند. منبع اصلی نفوذ،برای حفظ تغییرات انجام شده مجبور به نظارت بر فرد نیست. بنابراین آزمون درونیسازی،ثبات دراز مدت باورها، نگرش ها و رفتارهای ایجاد شده است.
آیا اصلاح طلبی، حاصل از همان همانندسازی در زنان اصلاح طلب ایران پس از بازگشت این دانشجویان به دنیای واقعی نیز پایدار میماند؟پاسخ مثبت است؛ معصومه ابتکار،فاطمه راکعی، اشرف بروجردی، سهیلا جلودار زاده،زهرا صدر اعظم نوری،زهرا نژاد بهرام،زهرا شجاعی فقید،الهه کولایی،فریده ماشینی،فخرالسادات محتشمیپور،شهیندخت مولاوردی و…نمونه های زنده و دقیق این مسأله در ایران پس از انقلاب و جنبش زنان اصلاح طلب ایران در دوم خرداد۷۶ قلمداد می شوند. در تحقیقات منسجم و میدانی و پیگیری که پس از دوم خرداد ۷۶ به بعد در مورد زنان اصلاح طلب در ایران صورت گرفته است معلوم شده است که آنها همچنان اصلاح طلب باقی ماندهاند که نمونه شاخص آن ها آذر منصوری، زهرا شجاعی فقید، شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و فخرالسادات محتشمی پور است. اما ما هیچگاه نیاز به همانندسازی با گروههای مرجع حمایتگر را از دست نمیدهیم. پایداری نگرشهای سیاسی زنان اصلاح طلب پس از دوم خرداد۷۶ تا حدودی ناشی از این بود که آنان بعد از فراغت از تحصیل گروههای مرجع تازهای «دوستان و شوهران» انتخاب کرده بودند که حامی نگرشهای حاصل از محیط دانشکده بودند. زنانی که با مردان محافظه کارتر ازدواج کرده بودند بیشتر احتمال داشت که در زندگی بعدی خود از نظر سیاسی محافظه کار شوند. ما غالبا گروههای مرجع را به این خاطر برمیگزینیم که نگرشهایی شبیه ما دارند و گروههای مرجع نیز به نوبه خود به رشد و پایداری نگرشهای ما کمک میکنند. در این مورد، رابطه متقابل است. برای درک نفوذ اجتماعی،تمیز قائل شدن بین همانندسازی و درونیسازی تمایزی مفید است اما در عمل،تفکیک آنها همواره ممکن نیست.
بانوان به عنوان نیمی از جمعیت ایران در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری آدینه هفته ای که در آن هستیم نقش موثر و مهمی داشته و مشارکت سیاسی آنان شاخص و حائز اهمیت بالایی در فرایند توسعه پایدار است؛ رهبری انقلاب در سخنرانی اخیر خود به نقش اجتماعی و سیاسی زنان در آینده کشور اشاره کردند و بار سنگینتر و صریحی برای زنان در نظر گرفتهاند که نه تنها، خودشان رأی دهند، بلکه باید خانوادههایشان را نیز به حرکت در بیاورند و این مسئله برای آن است که زنان نقش کلیدی در خانواده داشته و این تکلیف در انتخابات هم سنگینتر میشود. در واقع زنان الگوی سوم نقش اجتماعی خود را در جامعه ایفا میکنند؛ یکی از مصادیق حضور در انتخابات این است که زنان با ایجاد روحیه اجتماعی و فرایند درست خویش، شاخصه کلیدی این نقش پذیری قلمداد میشوند که دقیقاً همان تکلیفی است که زمان جنگ بر دوش زنان گذاشته شده بود و زن و مرد در هوش و دانش هیچ تفاوت و فرقی با هم ندارند؛ رأی ندادن به نوعی اعلام منفعل بودن در برابر آینده است. به هر حال ما در این کشور زندگی میکنیم و در برنامههای آینده ما اتفاقاتی میافتد که قرار است دیگران برای ما تصمیم گیری
کنند.
اقتصاد و معیشتی که مسئله اصلی بیشتر خانوادههای ایرانی است؛ امروز با چالشی جدی مواجه و روبه رو شده است؛ ازدواج که به بنبست رسیده است، خانه و زندگی و مسکن و رفاه که همه مورد بحث هستند. کاملاً مباحثی هستند که در پاستور و به وسیله رئیس جمهور آینده راجع به آنها تصمیم گیری کلان و جدی خواهد شد، که باید با انتخاب درست و اصلح مرجع درستی برای این مصائب و مشکلات عدیده کشور و برون رفت از وضعیت حال حاضر برای فرزندانمان باشیم. ائتلاف احزاب زنان اصلاح طلب با ورود مسعود پزشکیان یکی از کاندیداهای اختصاصی جبهه اصلاحات ایران به عرصه رقابتهای انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، ضمن تبریک به ایشان و اعلام حمایت قاطع از ایشان بر این باور است که دکتر پزشکیان سالها است خود را در معرض آرای مردمی قرار داده است و توانسته، بارها اعتماد بخشی از جامعه هدف را جلب کند و به روشنی بر این مهم واقف است که پاسخگویی به مطالبات موکلین و رأی دهندگان امری حیاتی و جدی در کسب اعتماد مجموعه و همراهی رأی دهندگان است. پزشکیان با سابقه درخشان در وزارت بهداشت دولت خاتمی یقیناً با دستاوردهای نظام پس از انقلاب برای زنان در دو حوزه آموزش و بهداشت زنان آشنا است و میداند که دور کردن و دور شدن زنان از دسترسی به دو شاخص دیگر یعنی مشارکت اقتصادی و سیاسی صدمات جدی را از منظر توسعه برای کشور ایجاد کرده و میکند؛ امید است پیروزی دکتر مسعود پزشکیان با توجه به جوانه زدن امیدی دوباره برای دمیدن جانی تازه به کالبد سپهر سیاست در کشور، سربلندی و بهروزی برای ایرانیان و توسعه و آبادانی برای ایران را به ارمغان آورد؛ همه برای ایران به پا خیزیم؛ این بخشی از بیانیه ائتلاف احزاب زنان اصلاح طلب ایران در ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ است.