یادگار انقلاب روی دیوار
- شناسه خبر: 33591
- تاریخ و زمان ارسال: 11 بهمن 1402 ساعت 23:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
![](https://www.armandaily.ir/wp-content/uploads/2023/10/محمد-سرابی.png)
فرهاد سرابی
آرمان امروز : همزمان با جنگ های خیابانی در سال ۵۵-۵۶ نقاشی خیابانی بر دیوارها نقش بست که هنری انقلابی محسوب می شد و این هنر جنبهای اعتراضی داشت. هنر گرافیتی نیز مانند موسیقی، پوستر، عکس و تئاتر به کمک جریان های مردمی آمده بود و در این میان این نقاشی ها با درون مایه شعارهای انقلابی به تدریج تصویر شکل می گرفت و بعدها چهره های سیاسی نیز شامل آن شد.
هنوز یادگاری های هنر گرافیتی بر دیواره های برخی از شهرها به یادگار مانده است. تا قبل از انقلاب بر روی دیواز قهوه خانه ها، دیواز پیش بخاری خانه ها، پرده های سردر سینماها نقاشی می کردم. یادم هست ۳-۴ پرده سینما را همزمان می کشیدم تا بر سردر سینماها نصب شود. چون دستگاه چاپ و امکانات امروز که وجود نداشت. از سال ۵۴ بود که نقاشی بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی را هم شروع کردم. کارهای تبلیغاتی از قبل از انقلاب هم وجود داشت. در اوایل انقلاب کار نقاشی دیواری را به کشیدن عکس امام خمینی (ره) بر روی دیوارها شروع کردم. انقلاب که شد عکس شهدای انقلاب را می کشیدم.
سال ۵۸ روی دیواری در میدان شهید هرندی عکس امام خمینی (ره) را بر روی دیوار کشیدم. آن زمان منافقان روی نقاشی هایم رنگ می ریختند و من هم فردا نشده دوباره روی همان رنگ ها نقاشی می کشیدم. شاید ۱۷-۱۸ بار من عکس را بازسازی کردم. اساس شکلگیری نقاشی دیواری در کشور ما به بعد از انقلاب اسلامی بر میگردد، طبیعتاً مفاهیم انقلابی در بسیاری از این موارد پیوند جدی و اساسی با نظرگاه مردمی که روزانه با آنها مواجهند، برقرار میکند. بدون شک وجوه زیباییشناسانهای که ترکیبی از هنر ایرانی، اسلامی و مدرن کشور است و زاویه معنایی آن در انقلاب شکل گرفته بود، خودش را روی دیوارها نشان داد.
البته،ا نتظار می رود که شوراهای شهرهای صاحب خاطره از روزگار به ثمر نشستن انقلاب اسلامی، همانند تهران، مکان های مهم آن زمان را با حفظ همان حالت، به موزه تبدیل کنند و فارغ از جناح بندی های سیاسی و اعتقادی، در پاسداشت عبرت آموز خشم مردمی، کوشا باشند و از تهران گردی های نمایشی،به ثبت میراث معنوی ایران شهرهای، ارزشی روی آوردند.