رانندگی با نسل جدید سانتافه: لذت یا کابوس
- شناسه خبر: 49929
- تاریخ و زمان ارسال: 5 تیر 1403 ساعت 8:51
- نویسنده: آرمان سفیدی
رانندگی با نسل جدید سانتافه: لذت یا کابوس
هر خودرویی، خواه در ردههای متوسط و اقتصادی یا حتی سطوح بالاتر، علاوه بر نقاط قوت و مزایایی که موجب انتخاب آن توسط خریداران میشود، برخی ویژگیهای منفی نیز دارد که میتواند در تصمیم گیری برخی مشتریان نقش داشته باشد. این موضوع در مورد محصولات شرکت بزرگ خودروسازی هیوندای نیز صدق میکند؛ بهطورمثال، در مورد مدلهایی چون النترا، سوناتا، توسان و … برخی انتقادات و نارضایتیهایی از سوی مشتریان مطرح شده است. سانتافه یکی دیگر از این خودروها محسوب میشود که با وجود داشتن طرفداران بسیاری در بین مشتریان، از نظر برخی ویژگیها دارای ایرادهایی است، این امر موجب عدم خرید این خودرو توسط برخی مشتریان خواهد شد. در این مطلب، برای رسیدن به پاسخ این سوال که چرا سانتافه نخریم؟ به بررسی برخی از نقاط ضعف و کاستیهای این محصول شرکت هیوندای در نسلهای مختلف میپردازیم.
معایب سانتافه در نسلهای مختلف
هیوندای تاکنون موفق شده است تا چهار نسل مختلف از خودروی سانتافه را به بازار معرفی و عرضه کند. این خودرو در میان مشتریان از محبوبیت فراوانی برخوردار است. با این حال، همانند هر محصول دیگری، نیز دارای برخی نقاط ضعف و کاستیهایی است که از جمله این معایب میتوان به یاتاقان زدن در خودروی سانتافه اشاره کرد که میتواند بر عملکرد و ایمنی خودرو تأثیر جدی بگذارد. با افزایش تعداد سانتافهها در جادهها، این مشکل اهمیت بیشتری پیدا کرده است. علت اصلی یاتاقان زدن در سانتافه ضعف و کارایی اویل پمپ این خودرو است. همچنین، گران بودن لوازم یدکی سانتافه نیز از معایب این خودرو محسوب میشود. در ادامه، قصد داریم تا برخی دیگر از این معایب مرتبط با نسلهای مختلف سانتافه را به اطلاع شما همراهان گرامی برسانیم. این اطلاعات میتواند به شما کمک کند تا در زمان خرید خودرو، با نگاهی بازتر و هوشمندانهتر به این موضوع بپردازید و تصمیم آگاهانهتری اتخاذ نمایید.
معایب نسل اول سانتافه
بی شک یکی از خودروهای پرطرفدار در بازار جهانی، سانتافه تولید شرکت هیوندای است. این خودرو SUV که در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار وارد بازار شد، توانست در سالهای متمادی محبوبیت خاصی را در میان مشتریان به دست آورد. نسل اول سانتافه که تا سال ۲۰۰۶ در خط تولید شرکت هیوندای قرار داشت، در مدلهای مختلف ۳.۳، ۷.۲ و ۲ لیتری عرضه میشد و از سیستم انتقال قدرت نیمه خودکار بهره میبرد. این خودرو به ویژه در آمریکای شمالی مورد استقبال چشمگیری قرار گرفت.
با این حال، نسل اول سانتافه با برخی ایرادات و معایب نیز مواجه بود. برخی از مشتریان به ضعف قدرت موتور این خودرو، فقدان چراغهای روشنایی در داشبورد و همچنین ورود صداهای بیرونی به کابین اعتراض داشتند. شرکت هیوندای در واکنش به این انتقادات، در سالهای بعد اقدام به انجام فیس لیفت و ارتقای برخی امکانات و طراحی داخلی و خارجی سانتافه کرد. اما، سانتافه نسل اول همچنان دارای برخی عیوب ظاهری و کارکردی از جمله ورود صدای بیرونی به کابین و دید نامناسب به عقب بود که این ایرادات تا عرضه نسل دوم این خودرو برطرف نشدند.
معایب نسل دوم سانتافه
شرکت هیوندای در سال ۲۰۰۶، نسل دوم خودروی سانتافه را به بازار عرضه کرد. این نسل از سانتافه تا سال ۲۰۱۲ در خط تولید شرکت هیوندای باقی ماند. این مدل از سانتافه همان خودرویی است که در ایران نیز شاهد حضور آن هستیم. در این زمان، سانتافه در سه نسخه SE، LX و GLS تولید میشد که مدل GLS آن برای ما ایرانیان آشنا است. در مقایسه با نسل اول، معایب این خودرو در نسل دوم برطرف شده بود. دیگر خبری از ورود صدای بیرون به داخل کابین یا دید محدود راننده نبود. با این حال، برخی نقاط ضعف در این نسخه نیز مشهود بود که برخی از این معایب عبارتند از:
طراحی ساده کابین
کیفیت پایین روکش چرم مصنوعی صندلیها، به طوری که این چرمهای مصنوعی پس از طی مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر، دچار افت کیفیت میشوند.
فنربندی نرم مدلهای پیش از فیس لیفت که جزو معایب آن محسوب میشود. هرچند این خودرو، در عملکرد بر روی سرعت گیرها و دست اندازهای شهری، بسیار نرم بوده، اما حرکات عرضی بدنه در پیچها به قدری شدید است که اعتماد به نفس راننده را در مانورهای رانندگی به حداقل میرساند.
معایب نسل سوم سانتافه
سال ۲۰۱۲ شاهد معرفی نسل سوم خودروی سانتافه بودیم که تا سال ۲۰۱۸ تولید آن ادامه داشت. این مدل از سانتافه به واسطه طراحی مدرن خود توانست جایگاه ویژهای در بازار خودروی ایران به دست آورد و به یکی از پرفروشترین خودروهای وارداتی تبدیل شود. علیرغم محبوبیت این نسل از سانتافه، برخی نقاط ضعف نیز در آن مشهود بود. برای نمونه، موتور این خودرو چندان قدرتمند به نظر نمیرسید. همچنین در برخی مدلها، تعداد صندلیها محدود به ۵ عدد بود و این در حالی است که مدل پریمیوم آن ۷ صندلی داشت.
گزارشهایی نیز مبنی بر وجود مشکلاتی در سقف پانورامیک و همچنین برخی رینگهای آلیاژی سانتافه وجود داشت که البته هیوندای برای حل این مشکلات، برخی رینگها را به صورت رایگان تعویض کرده بود. عامل دیگری که به انتقادات مشتریان این خودروها انجامید، افزایش مصرف سوخت در اثر استفاده از گیربکس خودکار سانتافه بود.
معایب نسل چهارم سانتافه
نسل چهارم سانتافه در اواخر سال ۲۰۱۸ معرفی و در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد که هنوز زمان کمی از ورود آن به بازار میگذرد. با این حال، میتوان برخی از ویژگیهای منفی این خودرو را مورد بررسی قرار داد:
در ابتدا باید به طراحی ظاهری این خودرو اشاره کنیم. به نظر میرسد که طراحی ظاهری آن تا حدی خشن و تهاجمی است، به طوری که چراغهای جلو تنها نقش دیلایت را ایفا میکنند و چراغهای اصلی در مکانی قرار دارند که انتظار مه شکنها را داریم. این امر میتواند برای برخی از مشتریان جذاب باشد، اما ممکن است برای سلیقههای دیگر مناسب نباشد.
در خصوص ارگونومی داخل کابین نیز میتوان گفت برخلاف اینکه به طور کلی ارگونومی ادوات داخل کابین مناسب به نظر میرسند، اما قرارگیری دکمههای کنترل صدا در بخش پایین صفحه نمایشگر میتواند تا حدی دور از دسترس باشد.
در مجموع، به نظر میرسد که نسل چهارم سانتافه همچنان برخی نواقص را به همراه دارد. در صورت عرضه طولانی مدت این خودرو در بازار، میتوان شاهد بهبود و رفع این نواقص باشیم.
کلام پایانی
در پایان لازم به ذکر است که خودروهای سانتافه شامل ایراداتی در زمینه وجود یا عدم وجود برخی از امکانات رفاهی بوده که توسط برخی مشتریان در هنگام استفاده چند ماهه بعد از خرید این محصولات، به آن اشاره شده است. با این حال، اگر به دنبال خرید لوازم یدکی برای این خودرو هستید، فروشگاه GSP میتواند یکی از منابع معتبر و موثق برای تهیه این قطعات باشد. این فروشگاه به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی لوازم یدکی خودروهای سانتافه شناخته میشود و میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در مجموع، اگر به دنبال خودرویی با طراحی ظاهری متعارفتر و امکانات کاربردیتر هستید، ممکن است سانتافه گزینه مناسبی برای شما نباشد. بهتر است سایر گزینههای موجود در بازار را نیز مد نظر قرار دهید.