سامانه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی چیست؟
- شناسه خبر: 48311
- تاریخ و زمان ارسال: 21 خرداد 1403 ساعت 16:11
- نویسنده: آرمان سفیدی
سامانه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی چیست؟
برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی چه مراحلی را باید طی کرد؟ به چه سامانه ای باید مراجعه کرد؟ با ما همراه باشید. همانطور که میدانید طی سال های اخیر تعداد کسب و کارهای آنلاین رشد چشمگیری داشته است. کسب و کار اینترنتی در واقع فروش کالا یا خدمات در بستر اینترنت (شبکه های اجتماعی، سایت ها و..) می باشد. با اینکه بسیاری از افراد راه اندازی وب سایت را شروع یک کسب و کار اینترنتی می دانند اما بهتر است بدانید راه اندازی این نوع کسب و کار مستلزم شناخت بازار هدف و رقبا، برنامه ریزی تجاری و بازاریابی درست و اصولی است.
برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی باید سه مرحله اصلی را از طریق سامانه های زیر طی کنید:
۱- دریافت اینماد برای وب سایت
۲- دریافت کد ساماندهی ( کد شامد )
۳- ورود به سامانه دریافت مجوز کسب و کار به نشانی Mojavez.ir و ثبت نام مراحل تا دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی که در این لینک آموزش کامل را قرار داده ایم.
روند دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی
مجوز کسب و کار آنلاین چیست؟
بند ۲۱ ماده ۱ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجوز کسب و کار را این طور تعریف کرده است: هر گونه اجازه کتبی از قبیل پروانه، مجوز، اجازه نامه، گواهی، استعلام، جواز، تاییدیه، مصوبه یا موافقت که دستگاه های اجرایی برای شروع، ادامه، بهره برداری یا توسعه فعالیت اقتصادی صادر می کنند. طبق تعریف این ماده مجوز در واقع قانونی بودن فعالیت های کسب و کار را تایید می کند.
انواع مجوز کسب و کار اینترنتی موارد زیر را می شوند:
-
مجوزهای عمومی (نماد اعتماد): مجوز عمومی پروانه کسب و کار و نماد اعتماد الکترونیکی را شامل می شود و برای اخذ آن، باید از طریق سایت Enamad اقدام کرد. این نوع مجوز توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک و بسته به نوع کاربری سایت، به کلیه کسب و کارهای آنلاین اعطا می شود.
-
مجوزهای اختصاصی (مختص هر صنف به صورت مجزا): اخذ اینگونه مجوزها از درگاه ملی مجوزهای کسب و کار امکان پذیر است. همچنین لازمه اخذ این نوع مجوز، گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار است. مرجع صادرکننده مجوزهای اختصاصی بسته به نوع فعالیت های کسب و کار متفاوت است. به عنوان مثال برای راه اندازی سایت فروش کتاب و دیگر محصولات فرهنگی، باید از وزارت ارشاد مجوز گرفت. در حالی که مجوز مورد نیاز برای فروش محصولات مرتبط با درمان و سلامت، باید از وزارت بهداشت و درمان دریافت شود.
اخذ مجوز کسب و کار آنلاین
شرایط و مدارک دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی
اکنون که با تعریف مجوز کسب و کار اینترنتی و انواع آن آشنا شدیم، بهتر است به بررسی شرایط اخذ این نوع مجوز بپردازیم. شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کسب و کار اینترنتی، شامل موارد زیر می شوند:
-
داشتن کد اقتصادی، برای دریافت راهنمای اخذ کد اقتصادی به این لینک آموزش ثبت نام کد اقتصادی مراجعه کنید.
-
نداشتن بدهی مالیاتی
-
داشتن پروانه فنی و تخصصی یا دیپلم فنی یا مدرک تحصیلی دانشگاهی مرتبط با موضوع فعالیت یا معرفی یک شخص دیگر که این شرایط را داشته باشد.
-
داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی.
-
آدرس دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
-
عکس کارت ملی (اشخاص حقیقی) و شناسه ملی (اشخاص حقوقی).
-
داشتن اینماد و کد شامد
مراحل دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی
اولین قدم برای اخذ مجوز کسب و کار اینترنتی، مراجعه به سایت نماد اعتماد الکترونیکی به آدرس enamad.ir و انتخاب گزینه (ثبت نام و دریافت نماد) است. برای بهره مندی از خدمات این سامانه ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. در قسمت بعد تابعیت و نوع شخصیت (حقوقی یا حقیقی) را انتخاب و بخش های مختلف ثبت نام را کامل کنید. پس از کلیک روی گزینه (تایید)، رمز عبور و نام کاربری به آدرس ایمیل شما فرستاده می شود. پس از دریافت رمز عبور و نام کاربری، مجددا وارد سامانه شده و با انتخاب گزینه (تکمیل اطلاعات)، اطلاعات خواسته شده در پنل کاربری خود را تکمیل کنید.
پس از تکمیل کردن گزینه های ستاره دار و کلیک روی دکمه ذخیره، نوبت به بارگذاری مدارک می رسد. عکس کارت ملی، عکس صفحه اول شناسنامه و عکس کارت پایان خدمت از جمله مدارکی هستند که باید در این قسمت بارگذاری کنید. در مرحله بعدی باید شماره موبایل و تلفن خود را برای احراز هویت تایید کنید. پس از انتخاب گزینه (کسب و کار) از منوی سمت راست و کلیک روی گزینه (افزودن کسب و کار)، اطلاعاتی از شما خواسته می شود که باید آنها را به دقت وارد و سپس ذخیره کنید.
در مرحله بعدی از مراحل دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی با کلیک روی گزینه (مدیریت کسب و کار)، باید برای انجام تاییدیه فنی اقدام کنید. پس از وارد شدن به بخش (لیست خدمات و مجوزها) چهار فیلد نمایش داده می شود که باید آنها را تکمیل و ذخیره کنید. اگر کسب و کار شما به مجوز خاصی نیاز دارد در بخش بعدی باید این مجوزها را بارگذاری کنید. در نهایت پس از تکمیل بخش نظرسنجی، گزینه (احراز اطلاعات کسب و کار) را انتخاب کنید. در این مرحله پرونده شما برای کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارسال می شود. روند بررسی پرونده چند روز طول می کشد. پس از آن باید با تکمیل قسمت (بررسی مدارک فیزیکی) و کلیک روی گزینه (پشتیبانی)، ارسال تیکت را انتخاب کنید. پس از بررسی تیکت توسط کارشناسان، پاسخ آن برای شما ارسال می شود.
مجوز کسب و کار آنلاین
در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان به بررسی روند دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی و مدارک و شرایط مورد نیاز برای این کار بپردازیم. همانطور که می بینید مراحل متعددی باید برای اخذ مجوز کسب و کار اینترنتی طی شود که می تواند زمان زیادی را از شما بگیرد. چنانچه سوالی سوال راجع به روند اخذ مجوز کسب و کار آنلاین داشتید یا مایل بودید این کار را به افراد متخصص و با تجربه در این حوزه بسپارید، می توانید با موسسه ثبت کاج تماس بگیرید. کارشناسان ما کلیه اطلاعات مورد نیاز درباره اخذ این نوع مجوز را در اختیار شما قرار می دهند.